Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.09.2011 16:45 - Перник, Рударци и Кладница
Автор: lubara Категория: Туризъм   
Прочетен: 19635 Коментари: 31 Гласове:
30

Последна промяна: 27.09.2011 14:18

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
     Не бях ходил в Перник. Пък и да видя новата магистрала, много се изговори за нея. А от селата Рударци и Кладница съм с прекрасно настроение вече трети ден.

image

                            Централният площад, под него минава река Струма.

image

                                           Културният дом и театъра.

image

                                               Паметникът на Иван Рилски.

image

                                А, тази плоча какво прави все още тук?!

image

                                                     Дом на миньора.

image

                                                    Паметник на миньора.

image

             Църквата " Св. Иван Рилски", отзад сградата на общината.

image

                                               Венците са за Кракра Пернишки. Кракра е български велможа и военачалник, живял през втората половина на 10 и началото на 11 век. По време на войните на Самуил с Византия  Кракра отбранява Пернишката крепост и нанася две поражения на византийския император Василий II, който се мъчи да я превземе.

image

                                               В центъра на града има много чешмички .

image

                          Вече сме в село Рударци, в западното подножие на Витоша. Селото е съществувало още по време на османското робство като една от многобройните махали на село Кладница. Още тогава Кладница е било голямо село, разделено на родове. Махала Рударци се разрастнала и се обособила като ново село. Рударци е известно с красивата природа и изобилието на минералната му вода.

image

                                                         Има хубави къщи.

image

                                 Тук е имало живот. Сега тишина и разруха.

image

image

                                                      Въздух за милиони!

image

                        Вече сме на централния площад на село Кладница-н.в. 1154 метра. Една от легендите, които се разказват за произхода на името Кладница е, че когато навремето турците идвали и искали да завладеят селото, хората се скрили в манастира и там се крили много дълго време. Единственият начин да ги накарат да излязат бил да им спрат притока на вода за пиене. Тогава взели детето на една жена от село Студена, която била омъжена за кладничанин, и заплашили да ѝ заколят детето, ако тя не им каже къде е изворът. Тя ги издала и така хората нямали избор и излезли. Турците направили масово клане. От тогава селото се нарича Кладница.

image

                                          По тази улица нагоре се отива на хижа Селимица, най-западната хижа на Витоша.

image

                    А това е манастирът " Свети Николай", осветен и възстановен през 1845 година. През 1830г. възрастен човек от село Мърчаево, Спас Бурнов, сънувал, че трябва да обнови този манастир. Изпратен от местните хора като част от делегация с изкане за отмяна на тежък данък до султана в Цариград, дядо Спас Бурнов успял да издейства съгласието на султана и ферман за възстановяването на манастира. Обновлението започнало през 1841г. и приключило 1845г. Средства за възстановяването са събирани от местни хора, като самият дядо Спас продавал собствен добитък заради начинанието. Когато всичко било готово, дядо Спас станал първи игумен и заживял в манастира. През пролетта на 1848г., обаче, дядо Спас е бил убит от турци, изпратени от местен паша, Осман, който бил заграбил в миналото манастирски земи и се опасявал, че ще му бъдат отнети с възраждането на манастира.

image

image

image

              Ако ме попитате къде около София са ми любимите места, без колебание вече ще кажа: селата Рударци и Кладница и подходът към Витоша откъм запад.



Гласувай:
30



1. makont - Я, каква романтика и красота в Пернишко,
26.09.2011 17:09
да не повярваш чак. А аз си мислех, че там въздухът е замърсен и е някак си студено. Хубава вечер!
цитирай
2. cefulesteven - Е, сега ме запали да ида и да разгл...
26.09.2011 17:09
Е, сега ме запали да ида и да разгледам тези прекрасни места. Ще видя кога, но ще го направя.
цитирай
3. lubara - Поздрави, makont!
26.09.2011 17:16
И аз съм изненадан, особено от Рударци и Кладница. Там доста известни личности имат къщи, ясно защо.
цитирай
4. анонимен - Ирена
26.09.2011 17:17
Много приятен постинг, но понеже съм от Перник, изкушавам се да направя няколко корекции. Добронамерено :)
На първата снимка наистина е градският площад, но реката минава точно под него. В детството ми на моста на площада винаги имаше рибари.
На втората снимка сте снимали Двореца на културата. Под покрива му са градската библиотека, театър "Боян Дановски", градската филхалмония и музикалните школи, както и обреден дом и ресторант.
Сградата на петата снимка е популярна като Минната дирекция. Външният й вид не впечатлява, но вътрешното фоайе е уникален пример за немски сецесион и е невероятно красиво. Сега в нея май има и банка.
И да, Кладница е райско място. Над него, в района на хижа Селимица, има каменна река. Камъните са заоблени и сякаш някой ги е нахвърлял над реката. Неправилно местните ги наричат морени. Все едно, много е красиво!

Благодаря за прекрасния постинг :)
цитирай
5. lubara - Поздрави, cefulesteven!
26.09.2011 17:19
Стефо, близко е до София и е страхотно истинско !
цитирай
6. lubara - Поздрави, Ирена!
26.09.2011 17:26
Ирена, благодаря за уточненията.
За двата часа, които бях в центъра, все пак добре съм се справил.
Между другото моят съученик Георги Стефанов играеше преди петнадесетина години в театъра. А мисля, че артистът Георги Русев беше директор дълги години там.
Кладница е нещо като омайващ райски кът, планината е така близко, красотата е завладяваща!
цитирай
7. hadzapi - Крепостта горе на Кракра Пернишки,
26.09.2011 19:08
там е най-хубавото място за посещение на Перник, също и хижата в планината Голо бърдо, както и манастирчето край Белодробната болница. :)

На Владая - Владайският манастир. :)

На Кладница в самата планина нагоре не само манастирчето, ами до края на асфалтовия път, където е хижата, както и малко нагоре в планината, много е красиво там. :)
цитирай
8. lubara - Поздрави, hadzari!
26.09.2011 20:02
Нямах време за крепостта, може би друг път.
цитирай
9. katan - Чудесен си, Любо!
26.09.2011 21:18
"Ако ме попитате къде около София са ми любимите места, без колебание вече ще кажа: селата Рударци и Кладница и подходът към Витоша откъм запад."

Ходила съм в Рударци преди доста години, когато имаше живот ...
Поздрави, приятелю!
цитирай
10. lubara - Поздрави, katan!
26.09.2011 21:23
Катя, моят баща обичаше да ходи за гъби в Кладница. Когато станах гимназист вече си имах свои занимания. Затова не сме ходили там заедно.
Ще отида отново, дай Боже живот и здраве!
цитирай
11. bojo12345 - Поздрави за данните!
26.09.2011 21:29
Перник е първия най-голям минен център.Още след освобождението ни се развива ,
благодарение на въглищните залежи,по евроийски стандарт.
За красивите Рударци и Кладница може само хубаво да се каже.Не случайно в Рударци доста в миналото соцвеличия си пустроиха вили.
цитирай
12. lubara - Поздрави, bojo12345 !
26.09.2011 21:46
Божо, така е. Миньорската професия е тежка, достойна и значима.
А и сегашни "величия" са се ориентирали към тези красиви места, без съмнение.
цитирай
13. syrmaepon - Никога не съм била в този край
27.09.2011 09:30
Наистина в снимките си уловил красотата на мястото,направо изкушаващо )))
цитирай
14. yotovava - Любо, а за мен е голям срам, че от четири години живея на Владая, но не съм мръднала и километър нататък :)))))))
27.09.2011 09:31
Нищо де, всичко е поправимо, а твоят постинг ми разпали любопитството.

Поздрави
Валя
цитирай
15. tit - Непознат ми е този край - интересно е!
27.09.2011 11:24
Перник някак с лоша слава се обви напоследък, а изглежда спретнат град!:)
цитирай
16. lubara - Поздрави, syrmaepon!
27.09.2011 11:52
Сирма, Боснек, Чуйпетльово, язовир Студена. Прибавяш ги към горните и тръгваш на път!
цитирай
17. lubara - Поздрави, yotovava!
27.09.2011 11:54
Ами човекът с китарата и шпагата, да не би да ти е комшия?
цитирай
18. scarlety - Aми,
27.09.2011 12:15
срам не срам никога не съм спирала в Перник и околностите-само транзит:)
Разгледах с интерес снимките ти!:)
Поздрави,Любо!:)
цитирай
19. lubara - Поздрави, tit!
27.09.2011 12:21
Лошата му слава май дойде от едни вечерни предавания, където на негов гръб сценаристите се правят на отворковци!
цитирай
20. lubara - Поздрави, scarlety!
27.09.2011 12:23
На мен ми бяха нужни десет часа, но ти можеш за в бъдеще и да ги удвоиш, няма да съжаляваш!
цитирай
21. smani - Надявам се с този постинг да си ра...
27.09.2011 13:45
Надявам се с този постинг да си разбил злобните хули, относно Перник и пернишки регион!

Не разбрах какви уточнения прави Ирена - реката минава под площада, така пише и под снимката` уточнения.. чушки. :)))
цитирай
22. smani - А да пред общината е храм паметник ...
27.09.2011 13:51
А да пред общината е храм паметник "Св. Иван Рилски", смятан е за покровител на града, половината от училищата в Перник носят неговото има.
Ирена уж е от Перник, а не е забелязала грешчицата.
цитирай
23. lubara - Поздрави, smani !
27.09.2011 14:17
Да, май така беше, не е " Свети Николай"-сега ще поправя.
Аз бях написал, че от едната страна на площада е реката. После корегирах това описание след уточнението на Ирена.
Твоят разказ за нощния живот в Перник е чудесен! И аз забелязах, че доста млади хубавици има в този град.
цитирай
24. kasnaprolet9999 - Поздрави за интересния постинг и ...
27.09.2011 15:22
Поздрави за интересния постинг и хубавите снимки. Не съм ходила в Рударци и ми бе много интересто. Мои приятели имат вила там и са ми разправяли, че имат и хубав минерален плаж. Все не мога да се наканя да ида да ги видя, но сега вече имам сериозно основание да го направя.
цитирай
25. lubara - Поздрави, kasnaprolet9999!
27.09.2011 16:34
Невена, плажът е вече закрит. Голям и съвременен е. Не съм го снимал.
Рударци и Кладница са много хубави села, планински и чудесни за посещение през почивните дни.
цитирай
26. ckarlet - Ти така хубаво поднасяш информа...
27.09.2011 18:53
Ти така хубаво поднасяш информацията за определеното кътче, което си посетил, а и правиш невероятни снимки от там, че човек се пита, дали показаната красота е наша:)
Поздрави, Lubara! От теб винаги можем да научим къде да се разходим и да бъдем възхитени от видяното!
цитирай
27. lubara - Поздрави, ckarlet!
27.09.2011 18:56
Наша е. Много малко трябва, за да е красиво като на снимките. Но трябва всички да го поискаме.
Благодаря за коментара.
цитирай
28. анонимен - )))) На Запад ли е,
28.09.2011 08:59
все е хубаво! Не съм стъпвал из тия места, благодаря ти за филмирания разказ! )))
цитирай
29. анонимен - до Lubara
28.09.2011 12:03
Стана въпрос за лошата слава на Перник в устата на вечерните предавания- Всичко започна от 2007 г. по BTV, в седмицата преди балотажа сегашната кметица Росица Янакиева подкани опонента си да се закълне в детето си , че не е купувал гласове. Тази цинична арогантност, характерна за въпросната персона , родом от трънските села беше приписана на пернишкото гражданство.После изявите и продължиха в шоуто на Суави, където отиде уж да опровергава започналата гавра- но само показа лош вкус, липса на чувство за хумор и комсомолски устрем да се доказва. Да града ни е прекрасен, защото хората му са други, а природни красоти и в околността-колкото щеш!
цитирай
30. lubara - Поздрави, анонимен!
28.09.2011 12:48
Когато бях ученик, през далечната 66 година, отидох на мач с влака от София до Перник. Аз виках за ЦСКА.
Сега за пръв път отивам в града, който е непознат за много хора, и за мен.
Това шоу на кметицата не го помня, може и да не съм го гледал.
Но изявите и в този понеделник на "миньора" М.Бачев, ама хич не ми допадат.
Както и на онези опосуми Иванчо и Андрейчо, които се майтапят пошло с Голфа двойка и пернишката агресия.
Много съм доволен от целия ден, от централната част на града и от двете села, които ми станаха любими!
цитирай
31. lubara - Поздрави, parasol!l
28.09.2011 12:51
Слави, ти си турист и Кладница много ще ти хареса, сигурен съм. А хижа Селимица е много близо, по шосе са три километра. През гората-още по-малко.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lubara
Категория: Изкуство
Прочетен: 4574953
Постинги: 689
Коментари: 9099
Гласове: 19614
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031